
Німецькі ювеліри славилися своєю майстерністю ще з часів Середньовіччя. До наших днів збереглося безліч дивовижних дорогоцінних виробів XIV–XIX століть, які зараз можна побачити у великих музеях Німеччини.
Яскравим прикладом ювелірної майстерності епохи бароко є колекція перлових статуеток курфюрста Саксонії та короля Польщі Августа II Сильного (1670–1733), яка зберігається в музеї «Зелене склепіння».

«Август II Сильний», картина Ніколя де Ларжильєра, бл. 1714–15 рр.
pl.wikipedia.org

Дрезденський замок-резиденція
commons.wikimedia.org
Скарбниця «Зелене склепіння» (нім. Grünes Gewölbe) була заснована в Дрезденському замку-резиденції в XVI столітті. Тоді вона слугувала місцем для зберігання різних цінностей, що належали саксонським курфюрстам. У 1723–1729 роках Август II Сильний наказав облаштувати в дев'яти залах замку кунсткамеру, де відвідувачі в оточенні барокової архітектури могли познайомитися з художніми експонатами та раритетами, зібраними ним і його попередниками.
У «Зеленому склепінні» курфюрст Саксонії розмістив свою колекцію перлових статуеток (нім. perlfiguren), що складалася з більш ніж 50 предметів. Фігурки птахів, риб, реальних і міфічних тварин, а також людей, що зображають різних персонажів, часом у гротескному виконанні, – всі вони були створені з використанням перлин неправильної форми, барокових перлів.

«Арлекін, що сидить навпочіпки». Барокові перли, золото, срібло, позолота, діаманти та емаль. Висота 5,8 см. Імовірно, Франкфурт-на-Майні, поч. XVIII ст.
skd-online-collection.skd.museum

«Путто верхи на ящірці». Барокові перли, золото, срібло, позолота, діаманти, рубіни та емаль. Висота 4,1 см. Імовірно, Дрезден, до 1706 року
skd-online-collection.skd.museum

Статуетка «Самсон і лев». Барокові перли, золото, емаль, діаманти, смарагди, яшма і гірський кришталь. Висота 10,7 см. Куплена на великодньому ярмарку в Лейпцигу 1730 року
skd-online-collection.skd.museum
Перлові статуетки із зібрання «Зеленого склепіння» вирізняються вишуканим поєднанням натурального матеріалу і складної ювелірної роботи. Майстри використовували барокові перлини, які самі по собі нагадували силуети людей, тварин або міфічних істот. Ці природні форми доповнювалися золотими та срібними елементами, емаллю і дорогоцінним камінням.
Наприклад, перлини могли стати тілом лицаря, тулубом морського чудовиська або фігурою екзотичного птаха. Ювеліри майстерно «домальовували» частини фігурок, яких не вистачало, надаючи кожній роботі закінченість і художню цілісність.

Гротескна фігурка кухаря, що грає на жаровні як на скрипці. Барокові перли, золото, срібло, позолота, залізо, діаманти та емаль. Висота з підставкою 12,2 см. Імовірно, Франкфурт-на-Майні, поч. XVIII ст.
skd-online-collection.skd.museum

«Веселий винороб». Барокові перли, золото, срібло, позолота, діаманти, смарагди, рубіни, сапфір, аметист, сердолік, скло та емаль. Висота 8,8 см. Імовірно, Франкфурт-на-Майні, поч. XVIII ст.
skd-online-collection.skd.museum

«Коралове дерево». Корали, барокові перли, золото, срібло, позолота, яшмовий агат, онікс, діаманти, смарагди, рубіни та емаль. Висота 15,6 см. Імовірно, Дрезден, 1720–30 рр.
skd-online-collection.skd.museum
Август II Сильний придбав велику серію перлових статуеток у гугенотського ювеліра Гійома Вербека на торговому ярмарку Франкфурта-на-Майні. За словами експертів музею «Зелене Склепіння», фігурки, куплені у Гійома Вербека, сильно відрізняються за стилем і виконанням. Вважається, що це роботи невідомих ювелірів, які Вербек продавав у своєму магазині.
Інші перлові статуетки з колекції курфюрста Саксонії були створені придворним ювеліром Йоганном Генріхом Келером (1669–1736) і берлінським ювеліром Жаном-Луї Жирарде (1681–1738). Роботи останнього були натхненні знаменитою серією офортів Жака Калло «Жебраки» (Les Gueux).

«Купідон верхи на морському слоні». Барокові перли, золото, срібло, позолота, емаль, діаманти та рубіни. Висота 8,5 см. Імовірно, Франкфурт-на-Майні, поч. XVIII ст.
skd-online-collection.skd.museum

«Шведський гренадер із дерев'яною ногою». Барокові перли, золото, срібло, позолота, саксонський мармур, смарагди, гесоніт, діаманти та емаль. Висота 13,8 см. Ювелір: Йоганн Генріх Келер. Дрезден, бл. 1709–25 рр.
skd-online-collection.skd.museum
Для Августа II Сильного перлові фігурки були не просто декоративними предметами, а символами його багатства, смаку і влади. Ці витвори мистецтва часто демонстрували при дворі, що дозволяло підкреслити унікальність і екстравагантність колекції короля.
Сьогодні перлові статуетки залишаються одними з найпопулярніших експонатів музею «Зелене Склепіння». Вони привертають увагу відвідувачів завдяки своїй красі, майстерності виконання та унікальності. Ці ювелірні вироби нагадують про те, як мистецтво може поєднувати природні форми та людську фантазію, створюючи щось абсолютно дивовижне.

Статуетка «Карлик, що танцює». Барокові перли, золото, срібло, позолота, діаманти та емаль. Висота 8,6 см. Придбана у Гійома Вербека. Створена, ймовірно, у Франкфурті-на-Майні, до 1706 року
skd-online-collection.skd.museum

«Верблюд і два маври». Барокові перли, золото, срібло, емаль, діаманти та смарагди. Висота 12,3 см. Імовірно, Франкфурт-на-Майні, бл. 1700–05 рр.
skd-online-collection.skd.museum

«Жебрак». Барокові перли, золото, емаль, бурштин, перламутр, діаманти та рубіни. Висота 8,7 см. Ювелір: Жан-Луї Жирарде. Берлін, бл. 1725 року
skd-online-collection.skd.museum

«Морський єдиноріг». Барокові перли, золото, позолочене срібло, діаманти, рубіни та емаль. Висота 9 см. Імовірно, Франкфурт-на-Майні, поч. XVIII ст.
skd-online-collection.skd.museum

«Танцюрист і карлик-скрипаль». Барокові перли, золото, срібло, позолота, емаль, смарагди, рубіни й діаманти. Висота 12,6 см. Ювелір: Йоганн Генріх Келер. Дрезден, поч. XVIII ст.
skd-online-collection.skd.museum
Джерела:
skd.museum
culturical.com
Читайте також: