
Знатні дами здавна прагнули підкреслити свій статус і красу, одягаючи чудові сукні та коштовності. Взуття теж відігравало важливу роль у культурі та моді різних епох. Яскравим прикладом є чопіни, також відомі як цокколі або пьянелло (італ. pianelle, англ. chopine). Уперше це унікальне жіноче взуття на платформі з'явилося у Венеції наприкінці XIV – на початку XV століття.

Венеційський чопін заввишки майже 2 фути (61 см), кін. XVI ст.
nationalgeographic.com

Пара чопінів. Дерево, шкіра і шовк. Італія, бл. 1600 року
metmuseum.org
В епоху Відродження Венеційська республіка була ключовою ланкою, що з'єднувала ринки Сходу і Заходу. Вважається, що дизайн чопінів був натхненний взуттям на платформі, яке потрапило до Венеції з Азії торговими шляхами. Основними матеріалами для виготовлення чопінів слугували дерево і корок. Завдяки їм взуття було відносно легким, попри значну висоту підошви. Висота платформи варіювалася від 10–15 см до екстремальних 50–80 см.
Спочатку чопіни були простими й мали практичне призначення. Оскільки через близькість лагуни вулиці Венеції часто затоплювало, дами вдягали дерев'яні туфлі на платформі, щоб захистити подоли своїх суконь від бруду та води. Утім, з часом чопіни вийшли за рамки утилітарності, ставши важливим елементом моди.

Пара чопінів. Дерево, шкіра та мідь. Висота – 30,2 см. Венеція, бл. 1590–1610 рр.
collections.mfa.org

Пара чопінів. Дерево, шовк і метал. Італія, бл. 1550–1650 рр.
metmuseum.org
У XV–XVI століттях чопіни перетворилися на символ величі та благородства. Висота платформи безпосередньо асоціювалася із соціальним становищем: чим вище були чопіни, то вищий статус мала жінка. Венеційські аристократки використовували це взуття як спосіб підкреслити своє багатство і перевагу, адже для пересування в таких туфлях часто була потрібна допомога служниць, що саме по собі вказувало на достаток.
Цікаво, що чопіни викликали неоднозначну реакцію в суспільстві. Католицька церква засуджувала їх, називаючи «розпусними» та «безпутними», вважаючи, що таке взуття сприяє марнославству та зневажає скромність. Однак це не зупинило поширення чопінів по всій Європі, зокрема в Італії, Іспанії, Франції та Англії.

«Дама з ескортом у Барселоні». Художник: Крістоф Вайдіц, бл. 1530 року
commons.wikimedia.org

«Венеційська дама». Художник: Gerolamo Forabosco (1605–1679)
cambiaste.com
Чопіни виготовляли з дерева або корка, а верхню частину часто обтягували шкірою, оксамитом, шовком або парчею. Платформа могла бути прикрашена вишивкою, золотом або дорогоцінним камінням, що підкреслювало розкіш взуття. Високі чопіни робили ходу нестійкою і незграбною, тому жінкам доводилося покладатися на супровід слуг.
1430 року у Венеції ухвалили закон, що обмежує висоту чопінів до трьох дюймів (близько 7,6 см). Але його повсюдно ігнорували.
Сьогодні виділяють два типи чопінів: венеційські та іспанські. Венеційські чопіни зазвичай виготовляли з дерева. Їхня платформа дещо звужена і візуально нагадує копито. Іспанські чопіни навпаки мали стійку платформу з корка за розміром усієї стопи.

Чопін. Дерево, шовк і метал. Венеція, бл. 1590–1610 рр.
metmuseum.org

Пара чопінів. Корок, шовк і шкіра. Висота – 12,5 см. Іспанія, бл. 1580–1620 рр.
collections.vam.ac.uk

Іспанські чопіни. Корок, шкіра та метал, бл. 1550–1650 рр.
collectorsweekly.com
Мода носіння чопінів також відрізнялася. У Венеції дами вдягали з цим взуттям подовжені сукні, а в Іспанії – сукні звичайної довжини, які дозволяли демонструвати дороге оздоблення чопінів. Торгівля текстилем була головним джерелом економічної могутності Венеційської республіки, тож демонстрація взуття серед шляхетних дам вважалася ознакою бідності її родини.


«Куртизанка і сліпий купідон», гравюра П'єтро Бертеллі. Італія, бл. 1588 року. Дама одягнена за венеційською модою – чопіни приховані подовженою сукнею
metmuseum.org

На цій акварелі 1540 року зображені іспанські дами у взутті з високою платформою
collectorsweekly.com
Наприкінці XVI століття мода на чопіни почала згасати. У 1590-х роках у Європі стали популярними туфлі з підборами, які поступово витіснили громіздкі платформи. Перехід до підборів був пов'язаний зі зміною естетичних ідеалів і практичністю: підбори забезпечували більшу стійкість і витонченість. Крім того, в той час чопіни носили куртизанки, що підірвало їхню репутацію серед аристократії. До початку XVIII століття це взуття практично вийшло з ужитку у вищому суспільстві.

Італійський чопін, оздоблений червоним оксамитом, XVI ст.
collectorsweekly.com

Чопін. Рожевий оксамит, дерево, шкіра, льон, метал. Розміри – 14×11,1×23 см. Венеція, кін. XVII – поч. XVIII ст.
collections.mfa.org
Однак історія чопінів на цьому не закінчилася. У 1937 році італійський дизайнер Сальваторе Феррагамо відродив концепцію взуття на високій платформі, створивши туфлі з товстою підошвою з корка. Після Другої світової війни таке взуття стало набирати популярність.
Сьогодні старовинні чопіни можна побачити у великих музеях світу. Вони є символом епохи, коли взуття було не просто предметом гардероба, а й справжнім витвором мистецтва.
Джерела:
collectorsweekly.com
fashionhistory.fitnyc.edu
metmuseum.org
Читайте також:
- Музей Сальваторе Феррагамо: що можна побачити у колекції «чоботяра голлівудських зірок»?
- «Королева взуття» та її дивовижна колекція з майже 15000 пар
- Спадщина взуття Pinet: мистецтво та стиль моделей XIX століття
- Історія українського взуття: від народних ремесел до сучасних технологій
- Ода екстравагантності: вишукана колекція взуття Рити де Акоста Лідинг
- Історія взуттєвої пряжки у XVII–XVIII століттях