
26 червня Музеї Ватикану представили останнє відреставроване приміщення станц Рафаеля в Папському палаці – Зал Костянтина. Це найбільша кімната з чотирьох приміщень, що утворюють анфіладу на третьому поверсі.
Оскільки складний 10-річний проєкт підійшов до кінця, музейники оголосили про велике художньо-історичне відкриття, зроблене в ході реставрації. Довгий час вважалося, що Зал Костянтина був повністю розписаний учнями Рафаеля. Але в ході реставраційних робіт з'явилися докази того, що дві жіночі фігури в різних кутках приміщення виконані самим майстром.

Автопортрет Рафаеля Санті, бл. 1504–06 рр.
commons.wikimedia.org
У 1508 році папа Юлій II доручив 25-річному Рафаелю Санті прикрасити фресками станці (зали) на третьому поверсі Апостольського палацу. Більш ніж за десятиліття художник разом зі своїми учнями декорував три приміщення: станцу делла Сеньятура, станцу д'Еліодоро і станцу Пожежі в Борго. Після смерті Рафаеля в 1520 році роботу продовжили його учні. Джуліо Романо, Джанфранческо Пенні та Рафаеліно дель Колле завершили останній зал за задумом свого вчителя, зобразивши різні сцени з життя римського імператора Костянтина.
Як відомо, Костянтин I Великий (272–337) зробив християнство панівною релігією в Римській імперії.



Фреска «Битва Костянтина і Максенція». Написана Джуліо Романо та іншими художниками майстерні Рафаеля в 1520–1524 рр.
vaticannews.va
Згідно з історичними повідомленнями, Рафаель хотів прикрасити кімнати Папського палацу не фресками, а справжніми картинами, написаними олійною фарбою. Таким чином, можна було надати зображенням більшої яскравості. Щоб з часом картини не руйнувалися, художник забивав у стіну безліч цвяхів і покривав їх шаром смоли. Потім поверх цієї основи він наносив олійні фарби.


Зліва направо: «Справедливість» і «Ввічливість» до реставрації
museivaticani.va

Цвяхи, вбиті в стіну під зображенням алегорії Справедливості
vaticannews.va
У цій техніці виконані тільки дві жіночі алегоричні фігури в Залі Костянтина: Справедливість (Iustitia) і Ввічливість (Comitas). Решта зали розписана традиційними фресками, оскільки учні Рафаеля так і не змогли освоїти його олійну техніку. Реставратори також виявили металеві цвяхи під деякими з цих фресок. Ймовірно, Рафаель планував оформити олійними картинами всю Залу Костянтина, але не встиг через свою смерть.




«Справедливість» і «Ввічливість» після реставрації
museivaticani.va / vaticannews.va
За словами реставратора Фабіо П'ячентіні, розроблена Рафаелем художня техніка була експериментальною для свого часу і ніколи не використовувалася в роботах інших майстрів.
Сьогодні станці Рафаеля вільні від будівельних лісів і повністю відкриті для публіки.









Зал Костянтина після реставрації
vaticannews.va / museivaticani.va
Джерела:
museivaticani.va
vaticannews.va
washingtontimes.com