
Історія кераміки раку починається наприкінці XVI століття в майстернях із виробництва черепиці. В той час завершувалося будівництво палацу в Кіото, призначеного для Тойотомі Хідейосі (1537–1598), який об'єднав Японію і став фактично одноосібним правителем. Майстер чайної церемонії Сен-но Рікю, який займався розробкою нового посуду для палацу, звернувся до майстра з черепиці Танаки Тьодзіро, щоб той створив прості чайні чаші, які б втілювали в собі цінності вабі-сабі (бачення краси в недосконалому).

Біла чайна чаша раку «Гора Фудзі». Майстер: Хонамі Коецу. Японія, XVII століття
Sunritz Hattori Museum of Arts
Тойотомі Хідейосі дарував майстру Тьодзіро прізвище Раку, що передавалося впродовж 15 поколінь разом із сімейними секретами майстерності традиційної кераміки раку. Зростання популярності чайних чаш раку почалося в XVII столітті. Тоді їх стали виготовляти інші майстри, копіюючи первісний дизайн і форму виробів сім'ї Раку.

Чорна чайна чаша раку «Стара сосна» з малюнком журавля. Майстер: Рьоню, IX покоління Раку. Японія, 1810–38 рр.
Los Angeles County Museum of Art
Деякі відомі японські майстри з кераміки раку
- Тьодзіро (1516–1592), засновник традиції раку, розробив цю оригінальну техніку під патронажем Сен-но Рікю.
- Нонко (1596–1656), представник четвертого покоління сім'ї Раку, розширив асортимент глазурі та стилів раку.
- Кітідзаемон (1615–1696), сьоме покоління сім'ї Раку, розробив «нігосіде» – молочно-білу глазур, що стала візитною карткою кераміки раку.

Чорна чайна чаша раку з орнаментом у вигляді соснових гілок. Без підпису майстра. Японія, кінець XVIII – початок XIX століття
Freer Gallery of Art
Технологія виробництва чайних чаш раку передбачала використання вогнестійкої глини, яку майстри формували вручну, без використання гончарного круга. Через це керамічні вироби раку мають унікальний неповторюваний дизайн. Після того, як виріб було сформовано та вкрито свинцевою глазур'ю, його поміщали в піч вакігама, де його обпалювали за температури приблизно 900°C. Потім розпечений посуд виймався з печі, маючи яскравий червоний колір, і ставився на відкрите повітря для охолодження. Чайні чаші, виготовлені в техніці раку, мають оригінальний вигляд і незвичайну пористу поверхню.

Чайна чаша з червоною та зеленою глазур'ю, прикрашена золотим декором. Майстер: Танню, Х покоління Раку. Японія, перша половина XIX століття
vam.ac.uk




Сучасні вази раку з райдужною глазур'ю. Виробник: RAAQUU
1stdibs.com
На відміну від японського, західне мистецтво раку не обмежувалося чайними чашами: майстри стали створювати вази, тарілки, блюда, глибокі чаші, а також різні фігурки. Для отримання нових дизайнів використовували мідну глазур, різке охолодження у воді, кінський волос (для нанесення тонких візерунків), обробку димом (для досягнення незвичайного райдужного кольору з переливами) і багато іншого.

Чайна чаша раку з чорною глазур'ю. Майстер: Кітідзаемон, XV покоління Раку. Японія, 1989 рік
National Museum of Modern Art, Tokyo
Завдяки своїй унікальності, навіть через 600 років, кераміка раку продовжує розвиватися і привертати увагу колекціонерів і любителів кераміки.
Джерела:
thepotterywheel.com
japanobjects.com
Читайте також: