Asti7
Asti7
10 січня 2024, 12:32

Кераміка раку – незвичайний японський посуд з унікальним дизайном

Кераміка раку – незвичайний японський посуд з унікальним дизайном
Історія кераміки раку починається наприкінці XVI століття в майстернях із виробництва черепиці. В той час завершувалося будівництво палацу в Кіото, призначеного для Тойотомі Хідейосі (1537–1598), який об'єднав Японію і став фактично одноосібним правителем. Майстер чайної церемонії Сен-но Рікю, який займався розробкою нового посуду для палацу, звернувся до майстра з черепиці Танаки Тьодзіро, щоб той створив прості чайні чаші, які б втілювали в собі цінності вабі-сабі (бачення краси в недосконалому). 
Біла чайна чаша раку «Гора Фудзі». Майстер: Хонамі Коецу. Японія, XVII століття
Біла чайна чаша раку «Гора Фудзі». Майстер: Хонамі Коецу. Японія, XVII століття
Назву «раку» (яп. 楽 – природність, насолода, простота) кераміка отримала від назви палацу Дзюракудай. Чайні чаші відзначалися ієрогліфом раку. 

Тойотомі Хідейосі дарував майстру Тьодзіро прізвище Раку, що передавалося впродовж 15 поколінь разом із сімейними секретами майстерності традиційної кераміки раку. Зростання популярності чайних чаш раку почалося в XVII столітті. Тоді їх стали виготовляти інші майстри, копіюючи первісний дизайн і форму виробів сім'ї Раку. 
Чорна чайна чаша раку «Стара сосна» з малюнком журавля. Майстер: Рьоню, IX покоління Раку. Японія, 1810–38 рр.
Чорна чайна чаша раку «Стара сосна» з малюнком журавля. Майстер: Рьоню, IX покоління Раку. Японія, 1810–38 рр.
Впродовж усієї своєї історії гончарне мистецтво раку створювалося безліччю талановитих художників, кожен з яких привносив у цей вид мистецтва свій унікальний погляд і стиль. 

Деякі відомі японські майстри з кераміки раку

  • Тьодзіро (1516–1592), засновник традиції раку, розробив цю оригінальну техніку під патронажем Сен-но Рікю. 
  • Нонко (1596–1656), представник четвертого покоління сім'ї Раку, розширив асортимент глазурі та стилів раку. 
  • Кітідзаемон (1615–1696), сьоме покоління сім'ї Раку, розробив «нігосіде» – молочно-білу глазур, що стала візитною карткою кераміки раку.
Чорна чайна чаша раку з орнаментом у вигляді соснових гілок. Без підпису майстра. Японія, кінець XVIII – початок XIX століття
Чорна чайна чаша раку з орнаментом у вигляді соснових гілок. Без підпису майстра. Японія, кінець XVIII – початок XIX століття
Технологія виробництва чайних чаш раку передбачала використання вогнестійкої глини, яку майстри формували вручну, без використання гончарного круга. Через це керамічні вироби раку мають унікальний неповторюваний дизайн. Після того, як виріб було сформовано та вкрито свинцевою глазур'ю, його поміщали в піч вакігама, де його обпалювали за температури приблизно 900°C. Потім розпечений посуд виймався з печі, маючи яскравий червоний колір, і ставився на відкрите повітря для охолодження. Чайні чаші, виготовлені в техніці раку, мають оригінальний вигляд і незвичайну пористу поверхню.
Чайна чаша з червоною та зеленою глазур'ю, прикрашена золотим декором. Майстер: Танню, Х покоління Раку. Японія, перша половина XIX століття
Чайна чаша з червоною та зеленою глазур'ю, прикрашена золотим декором. Майстер: Танню, Х покоління Раку. Японія, перша половина XIX століття
В Японії кераміка раку асоціюється з чайними чашами, оскільки до ХХ століття майстри виготовляли тільки їх. Самі чайні чаші раку не мали попиту серед колекціонерів у Західних країнах – вони дуже відрізнялися від експортованих предметів мистецтва і посуду. Проте у 1911 році англійський художник і гончар Бернард Ліч відвідав Японію, де познайомився з керамікою раку, яка його неабияк здивувала і зацікавила. Він зробив записи про процес виробництва у своєму щоденнику, що пізніше увійшли до його «Книги гончаря». 
Сучасні вази раку з райдужною глазур'ю. Виробник: RAAQUU
Сучасні вази раку з райдужною глазур'ю. Виробник: RAAQUU
Однак більшої популярності в США, а потім і в Європі, кераміка раку набула тільки в 1950-х роках, коли американський художник-кераміст Пол Солднерпочав експериментувати з цією технікою. Той час можна вважати зародженням західної раку, оскільки японська технологія була перероблена, відкриваючи нові можливості для створення унікальних дизайнів і кольорів.

На відміну від японського, західне мистецтво раку не обмежувалося чайними чашами: майстри стали створювати вази, тарілки, блюда, глибокі чаші, а також різні фігурки. Для отримання нових дизайнів використовували мідну глазур, різке охолодження у воді, кінський волос (для нанесення тонких візерунків), обробку димом (для досягнення незвичайного райдужного кольору з переливами) і багато іншого. 
Чайна чаша раку з чорною глазур'ю. Майстер: Кітідзаемон, XV покоління Раку. Японія, 1989 рік
Чайна чаша раку з чорною глазур'ю. Майстер: Кітідзаемон, XV покоління Раку. Японія, 1989 рік
Колекціонуючи кераміку раку, важливо враховувати такі фактори, як авторство та вік виробу, його стан і естетична привабливість . Відомі художники, унікальні або рідкісні предмети, що тісно пов'язані з історією і традиціями гончарної справи раку, як правило, більш цінні і затребувані колекціонерами.

Завдяки своїй унікальності, навіть через 600 років, кераміка раку продовжує розвиватися і привертати увагу колекціонерів і любителів кераміки.

Джерела:
thepotterywheel.com
japanobjects.com
Читайте також:
892
Коментарі
8
OlegWR10 січня 2024, 13:54
Я читаю про мистецтво Японії і це щось надзвичайне: починаючи від зброї, закінчуючи скриньками їхніми. Оригінально, шедеврально, креативно
Otaman_Li_Lin6 лютого 2024, 22:07
Так, ізоляція культури та безпрецедентна внутрішньоетнічна солідарність пішла їм на кристь - і вочевидь є для всіх прикладом. Є страхітливий ризик, що вся ця естетика загине через усе більше "відкритість" Японії до чужинців та взагалі до зовнішнього світу (вочевидь, агресивно їй нав'язувану ззовні).
Otaman_Li_Lin6 лютого 2024, 22:10, Відповідь Otaman_Li_Lin:
Тобто Японський народ спромігся незалежно від впливів усіх інших - відтак у спокої та зосереджености - розвинути ВЛАСНІ естетичні прицнипи, відшліфувавши їх до досконалости. Бо МІНІМАЛЬНО підпадали під таке лдурне явище, як мода: ці впливи в Японії після першого спалаху ажіотажу, здається, майже ніколи довго не тривали.
Kolyada22510 січня 2024, 17:10
Так, вважаю, японські майстри довели до досконалості працю ремісників, тим самим перенесши її в розділ мистецтва, на державному рівні закріпивши Майстрів народної творчості в офіційному статусі Живе Надбання культури Японії. Маю колекцію саме японської кераміки Раку( виготовлену українським Майстром, який мешкав та працював у Японії та перевіз свої вироби в Україну). Дуже енергетичні та приємні у використанні речі!
Otaman_Li_Lin6 лютого 2024, 22:08
Ух ти - і в нас такі майстри є?  Приємно це чути!!! А як звати Майстра?
Kolyada2256 лютого 2024, 22:24, Відповідь Otaman_Li_Lin:
Нажаль, ім'я автора так і не зміг узнати((,  єдине, що змогли про нього розповісти, що він вчився спочатку в училищі Опішні,  а потім у майстрів Японії , куди поїхав на кілька років.
Otaman_Li_Lin7 лютого 2024, 05:20, Відповідь Kolyada225:
О, ну Опішня - також не останній центр гончарства: не диво, що після ТАКОЇ підготовки він досяг чимало! Все ж приємно, що в нас ТАКІ люди є!)
Otaman_Li_Lin6 лютого 2024, 22:06
Цікавий матеріл і чудові ілюстрації! Уклін Авторові! ...А "Чайна чаша з червоною та зеленою глазур'ю, прикрашена золотим декором. Майстер: Танню, Х покоління Раку." так нагадує деякі наші народні гончарні вироби, розписані поливами!)
Щоб брати участь у обговоренні, будь ласка, авторизуйтесь.
ПошукЗакрити
Cookies
Ми використовуємо обов'язкові файли cookie для коректної роботи сайту та додаткові, щоб зробити взаємодію з сайтом максимально зручною. Це допомагає нам персоналізувати ваш користувацький досвід, а також отримати аналітичну інформацію для покращення сервісу. Якщо згодні прийняти всі файли cookie, натисніть «Прийняти всі», якщо ні – «Тільки необхідні». Щоб дізнатися більше, перегляньте Політику використання cookie.