
В результаті нових розкопок у давньоримському місті Помпеї, чиї руїни лежать неподалік від Неаполя, археологи виявили бенкетну залу з елегантними чорними стінами. Зображення на них натхненні переказами про Троянську війну. Фрески та мозаїки належать до Третього стилю, тобто датуються початком I століття нашої ери.

pompeiisites.org
Численні прикраси, а також солідний розмір приміщення (близько 15 метрів завдовжки і 6 метрів завширшки), вказують на те, що його власник був багатієм. Це було місце для дружніх зустрічей, розваг, бенкетів і бесід.
Через колір стін науковці назвали залу «Чорною кімнатою».
«Стіни фарбували в чорний колір, щоб на них не було видно диму від олійних ламп. Люди збиралися на вечерю після заходу сонця, і мерехтливе світло ламп створювало ефект руху зображень, особливо після кількох келихів доброго кампанського вина», – розповідає Габріель Цухтрігель, директор Археологічного парку Помпей.

pompeiisites.org
Часта присутність міфологічних персонажів у розписах віталень і їдалень римських будинків мала чітку соціальну функцію – розважати гостей і співрозмовників за столом, давати їм теми для розмов і роздумів про життя, кажуть археологи.

pompeiisites.org
Схоже, що панівними темами фресок «Чорної кімнати» є героїзм і можливість впливати на власну долю, про що свідчать зображення пар героїв і божеств, які беруть участь у Троянській війні.

pompeiisites.org
Крім Єлени та Паріса, про яких свідчить грецький напис, розміщений між двома фігурами з іншим ім'ям «Александрос», на стінах їдальні разом з Аполлоном зображена постать Кассандри, доньки Пріама.


pompeiisites.org
У грецькій міфології Кассандра славилася своїм даром передбачення та жахливою долею, яка не дозволила їй змінити хід майбутніх подій. Попри її здатність передбачати майбутнє, їй ніхто не вірив через прокляття, яке Аполлон наклав на неї за відмову віддатися йому, і тому вона не змогла запобігти трагічним подіям Троянської війни, які вона передбачила. Під час захоплення Трої вона стане рабинею Агамемнона в Мікенах.

pompeiisites.org
«Міфологічні пари давали ідеї для розмов про минуле і життя, тільки на перший погляд суто романтичного характеру. Насправді вони стосуються відносин між людиною та долею: Кассандра, яка може бачити майбутнє, але їй ніхто не вірить, Аполлон, який виступає на боці троянців проти грецьких загарбників, але, будучи богом, не може забезпечити перемогу, Єлена і Паріс, які стають причиною війни, а можливо, лише приводом. Хто знає? У ці дні Єлена та Паріс представляють нас усіх: щодня ми можемо вибирати, чи зосередитися виключно на власному приватному житті, чи дослідити, як воно переплітається з широким контекстом історії, думаючи, наприклад, не тільки про війну і політику, або про навколишнє середовище, але й про атмосферу, яку ми створюємо в нашому суспільстві, спілкуючись з іншими в реальному часі і в соціальних мережах», – каже Габріель Цухтрігель.

pompeiisites.org
Читайте також: