
Ебру (від тур. ebr, перс. abri – хмара) – це унікальна техніка створення декоративного паперу, за якої фарби наносять на поверхню води або спеціального розчину, а потім переносять на папір.
Історія ебру сягає корінням у стародавню Азію. Вважається, що мистецтво створення мармурового паперу зародилося в Китаї або Японії ще в VII–X століттях. Мабуть, справжнім попередником ебру можна вважати техніку сумінагасі (suminagashi – «плавуче чорнило»), що з'явилася в Японії близько XII століття. Синтоїстські ченці використовували цю техніку для нанесення візерунків на папір і тканину.

Аркуш мармурового паперу з віршами вака Осікоті но Міцуне. Японія, бл. 1112 року
commons.wikimedia.org
З плином часу техніка створення мармурового паперу поширилася на територію Персії, де отримала назву abri («хмарний папір»). Саме тут майстри почали використовувати як ґрунт різні згущувачі (жовч бика та водорості carrageen moss), що давали змогу керувати малюнком і посилювати колірну палітру.
У XV–XVI століттях мистецтво ебру потрапило до Османської імперії, де досягло розквіту. Турецькі майстри вдосконалили техніку, додали нові стилі та почали активно використовувати мармуровий папір для прикрашання книжок, рукописів та офіційних документів.

Альбом з каліграфічними написами Шейха Хамдуллаха. Османська імперія, бл. 1500 року
metmuseum.org

Hadikat-us sueda, книга віршів Фізулі. Майстер ебру: Şebek Mehmet Efendi, бл. 1595 року
sevimsurucu.com

Аркуш мармурового паперу з віршем із Корану (14:7). Розміри – 20×11,5 см. Туреччина/Іран, XVIII ст.
loc.gov
Для виготовлення «хмарного паперу» майстри застосовували спеціальні гребені, пензлі та палички. За допомогою пензлів вони наносили на поверхню ґрунту фарбу, робили так звані «бризки». Потім ремісники використовували гребені та палички, якими проводили по поверхні ґрунту в різні боки, тим самим створюючи дивовижні візерунки. Варто зазначити, що мармуровий папір виготовляли поштучно. Кожен аркуш був унікальним, оскільки візерунки створювалися майстрами вручну і перенести їх можна було лише на одну заготовку.

Майстри ебру за роботою. Recueil de Planches, 1767 року
en.wikipedia.org


Інструменти для створення мармурового паперу
en.wikipedia.org
Техніка створення «хмарного паперу» потрапила в Європу в XVII столітті морськими торгівельними шляхами, переважно через порти Венеції та Нідерландів. Європейці адаптували ебру під свої потреби, назвавши його «мармуровим папером» (англ. marbled paper). В Італії, Англії, Франції та Німеччині мармуровий папір почали використовувати для створення книжкових палітурок, форзаців, обрамлення книжкових мініатюр, оздоблення внутрішніх просторів скринь, шкатулок і висувних ящиків меблів. Найбільшого поширення в Європі мармуровий папір досяг у XIX столітті.
Важливо зазначити, що саме в Туреччині приблизно в XVIII–XIX століттях мистецтво малювання на воді отримало назву ебру (тур. ebru). Цю техніку застосовували не тільки для виготовлення мармурового паперу, а й для створення цілих картин.
У XVII–XVIII століттях мармуровий папір був матовим, а в XIX столітті майстри починають створювати глянцевий папір, який мав характерний блиск.

your-restorer.ru
У Російській імперії мармуровий папір називали «турецьким»,«строкатим» або «хвилястим». Спочатку його привозили з-за кордону, а в XIX столітті налагодили своє виробництво. Сьогодні прекрасні зразки такого паперу можна побачити як форзаци та палітурки антикварних книг.
Існує безліч варіантів візерунків мармурового паперу. Найпоширенішими є: вертикальні та горизонтальні смуги, завитки, «іспанська хвиля» (хвилеподібний малюнок у вигляді діагональних смуг) і «камінь» (фактура натурального каменю, мармуру, створена за внаслідок бризків).

Мармуровий папір з візерунком «смуги». Форзац зі «Збірника проповідей Жана-Батиста Масійона», Прага, 1755 рік
catawiki.com

Мармуровий папір із візерунком «камінь». Сучасна книжкова палітурка
your-restorer.ru

Мармуровий папір із візерунком «завитки». Форзац книги «Œuvres d'Horace», бл. 1735 року
commons.wikimedia.org

Мармуровий папір із візерунком «іспанська хвиля». Частина форзаца книжки «Œuvres complètes d'Horace», 1843 року
commons.wikimedia.org
Сьогодні мистецтво ебру продовжує розвиватися і залишається популярним у багатьох країнах. Його використовують як для реставрації книг, так і в моді, дизайні інтер'єрів, виробництві текстилю та навіть цифровому мистецтві.
У Туреччині ебру визнано національним надбанням і внесено до списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО (2014 рік).
Джерела:
metmuseum.org
your-restorer.ru
crees.ku.edu