Asti7
Asti7
10 березня, 14:00

Лак burgauté: історія виробів із чарівним перламутровим оздобленням

Лак burgauté: історія виробів із чарівним перламутровим оздобленням
Впродовж століть техніки лакування активно розвивалися в країнах Далекого Сходу. Лак burgauté (фр. laque burgauté) є однією з найбільш унікальних технік декорування лакових виробів. Цей спосіб оздоблення передбачає інкрустацію лакових поверхонь шматочками перламутру, найчастіше з раковин морського вушка (лат. Haliotis).
Кругла коробка. Лак burgauté. Діаметр – 7,7 см. Китай, період правління імператора Кансі (1661–1722)
Кругла коробка. Лак burgauté. Діаметр – 7,7 см. Китай, період правління імператора Кансі (1661–1722)
Історія лаку burgauté бере свій початок у Китаї в епоху династії Мін (1368–1644). Тоді ця техніка інкрустації перламутром називалася ло тянь(luo tian). Ранні вироби, такі як скриньки, вази та невеликі ширми, вирізнялися простотою форм і тонкістю виконання.

Особливої популярності лак burgauté набув в епоху династії Цін (1644–1912), головним чином у період правління імператора Кансі (1661–1722). У той час майстри почали експериментувати з дрібнішими фрагментами перламутру, поєднуючи їх із золотом і сріблом. Вони прикрашали лаком burgauté різноманітні предмети, зокрема набори для письма, шпильки, гребні, чайники, чаші, таці та меблі.
Чаша з ніжкою. Лак burgauté. Китай, XVII ст.
Чаша з ніжкою. Лак burgauté. Китай, XVII ст.
Квадратна коробка. Лак burgauté. Китай, XVIII ст.
Квадратна коробка. Лак burgauté. Китай, XVIII ст.
Дві настільні ширми. Лак burgauté. Висота кожної ширми з підставкою – 31,5 см. Китай, поч. XVIII ст.
Дві настільні ширми. Лак burgauté. Висота кожної ширми з підставкою – 31,5 см. Китай, поч. XVIII ст.
Пара чайних чашок із блюдцями. Порцеляна, лак burgauté. Експорт із Китаю до Європи, XVII–XVIII ст.
Пара чайних чашок із блюдцями. Порцеляна, лак burgauté. Експорт із Китаю до Європи, XVII–XVIII ст.
В Японії техніка лаку burgauté, відома як аогай (aogai), набула розвитку в період Едо (1603–1867). Японські майстри адаптували китайське мистецтво інкрустації перламутром, додавши до нього власні художні особливості. Якщо в Китаї акцент робився на витонченість і симетрію, то японські вироби вирізнялися більшою динамічністю й увагою до природних мотивів – зображень квітів, комах, птахів, тварин і пейзажів.

Техніку аогай часто використовували для прикрашання невеликих предметів, таких як інро, чаші для саке і табакерки. Японські майстри вдосконалювали процес інкрустації, доповнюючи перламутр гравіюванням та вставками із золота, срібла та міді.
Японські табакерки в техніці laque burgauté, XIX ст.
Японські табакерки в техніці laque burgauté, XIX ст.
Шафка для церемоній (Kodansu). Дерево, лак burgauté. Розміри – 30,5×32×41 см. Японія, XVIII–XIX ст.
Шафка для церемоній (Kodansu). Дерево, лак burgauté. Розміри – 30,5×32×41 см. Японія, XVIII–XIX ст.
Інро з трьома відділеннями для зберігання. Ліворуч: лак burgauté (aogai). Праворуч: кольоровий лак tsuikin. Довжина – 9,5 см. Японія, XVIII ст.
Інро з трьома відділеннями для зберігання. Ліворуч: лак burgauté (aogai). Праворуч: кольоровий лак tsuikin. Довжина – 9,5 см. Японія, XVIII ст.
Китайські лакові вироби з перламутровою інкрустацією потрапили до Європи приблизно в XV столітті через країни Близького Сходу. Масовий інтерес до них виник у XVII–XVIII століттях, коли східні товари почали активно імпортувати через Ост-Індську компанію. 

Назва burgauté походить від французького слова burgau – морське вушко. За часів правління короля Людовика XIV тільки азійські чорнолакові вироби, декоровані синьо-зеленим перламутром із раковини морського вушка, називали laque burgauté. В кінці XVIII століття цю назву стали застосовувати до всіх лакових виробів з інкрустацією кольоровим перламутром.

В епоху рококо європейські майстри, натхненні східними зразками, почали створювати власні версії лаку burgauté. Перламутрову інкрустацію застосовували для декорування меблів і дрібних предметів розкоші, включно з неглазурованим порцеляновим посудом.
Несесер. Лакований метал, перламутр, мідь, латунь, шкіра ската, напівкоштовне каміння, золото. Розміри – 5,7×15,2×12,1 см. Майстер: Johann Martin Heinrici. Дрезден, бл. 1760
Несесер. Лакований метал, перламутр, мідь, латунь, шкіра ската, напівкоштовне каміння, золото. Розміри – 5,7×15,2×12,1 см. Майстер: Johann Martin Heinrici. Дрезден, бл. 1760
Табакерка. Інкрустація золотом і перламутром, карбування, емаль. Розміри – 6×4,5×1,5 см. Невідомий майстер. Німеччина, сер. XVIII ст.
Табакерка. Інкрустація золотом і перламутром, карбування, емаль. Розміри – 6×4,5×1,5 см. Невідомий майстер. Німеччина, сер. XVIII ст.
Стілець. Пап'є-маше, лак burgauté. Розміри – 94,8×44,3×43 см. Невідомий майстер. Англія, сер. XIX ст.
Стілець. Пап'є-маше, лак burgauté. Розміри – 94,8×44,3×43 см. Невідомий майстер. Англія, сер. XIX ст.
Скринька для швейного приладдя в техніці laque burgauté. Пап'є-маше, дерево, перламутр, оксамит, папір, фарба, позолота, слонова кістка. Розміри – 28,3×35×31 см. Англія, бл. 1850 року
Скринька для швейного приладдя в техніці laque burgauté. Пап'є-маше, дерево, перламутр, оксамит, папір, фарба, позолота, слонова кістка. Розміри – 28,3×35×31 см. Англія, бл. 1850 року
Стиль шинуазрі (фр. chinoiserie – китайщина) був популярним в Європі аж до кінця XIX століття. У 1920-х роках інтерес до азійського мистецтва знову відродився. Прикладом, видатний французький ювелір Луї Картьє (1875–1942) часто використовував у своїх виробах антикварні китайські та японські лакові панелі з перламутровою інкрустацією. Він прикрашав ними кришки портсигарів, скриньки, пудрениці, косметички та багато іншого.
Косметичка. Золото, діаманти, смарагди, жадеїт, лак burgauté. Розміри – 8,25×5,4 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
Косметичка. Золото, діаманти, смарагди, жадеїт, лак burgauté. Розміри – 8,25×5,4 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
Настільний годинник. Срібло, золото, лак burgauté, емаль, діаманти та гірський кришталь. Діаметр – 10,1 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
Настільний годинник. Срібло, золото, лак burgauté, емаль, діаманти та гірський кришталь. Діаметр – 10,1 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
Портсигар. Золото, діаманти, нефрит, лак burgauté. Довжина – 8,2 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
Портсигар. Золото, діаманти, нефрит, лак burgauté. Довжина – 8,2 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
Сьогодні старовинні вироби в техніці laque burgauté є цінними предметами колекціонування. Найкращі творіння майстрів минулого можна побачити в приватних колекціях і музейних зібраннях. 

Джерела:
christies.com
sothebys.com
culturical.com

268
Коментарі
2
Щоб брати участь у обговоренні, будь ласка, авторизуйтесь.
ПошукЗакрити
Cookies
Ми використовуємо обов'язкові файли cookie для коректної роботи сайту та додаткові, щоб зробити взаємодію з сайтом максимально зручною. Це допомагає нам персоналізувати ваш користувацький досвід, а також отримати аналітичну інформацію для покращення сервісу. Якщо згодні прийняти всі файли cookie, натисніть «Прийняти всі», якщо ні – «Тільки необхідні». Щоб дізнатися більше, перегляньте Політику використання cookie.