
Впродовж століть техніки лакування активно розвивалися в країнах Далекого Сходу. Лак burgauté (фр. laque burgauté) є однією з найбільш унікальних технік декорування лакових виробів. Цей спосіб оздоблення передбачає інкрустацію лакових поверхонь шматочками перламутру, найчастіше з раковин морського вушка (лат. Haliotis).

Кругла коробка. Лак burgauté. Діаметр – 7,7 см. Китай, період правління імператора Кансі (1661–1722)
christies.com
Історія лаку burgauté бере свій початок у Китаї в епоху династії Мін (1368–1644). Тоді ця техніка інкрустації перламутром називалася ло тянь(luo tian). Ранні вироби, такі як скриньки, вази та невеликі ширми, вирізнялися простотою форм і тонкістю виконання.
Особливої популярності лак burgauté набув в епоху династії Цін (1644–1912), головним чином у період правління імператора Кансі (1661–1722). У той час майстри почали експериментувати з дрібнішими фрагментами перламутру, поєднуючи їх із золотом і сріблом. Вони прикрашали лаком burgauté різноманітні предмети, зокрема набори для письма, шпильки, гребні, чайники, чаші, таці та меблі.

Чаша з ніжкою. Лак burgauté. Китай, XVII ст.
sothebys.com

Квадратна коробка. Лак burgauté. Китай, XVIII ст.
sothebys.com

Дві настільні ширми. Лак burgauté. Висота кожної ширми з підставкою – 31,5 см. Китай, поч. XVIII ст.
sothebys.com



Пара чайних чашок із блюдцями. Порцеляна, лак burgauté. Експорт із Китаю до Європи, XVII–XVIII ст.
bonhams.com
В Японії техніка лаку burgauté, відома як аогай (aogai), набула розвитку в період Едо (1603–1867). Японські майстри адаптували китайське мистецтво інкрустації перламутром, додавши до нього власні художні особливості. Якщо в Китаї акцент робився на витонченість і симетрію, то японські вироби вирізнялися більшою динамічністю й увагою до природних мотивів – зображень квітів, комах, птахів, тварин і пейзажів.
Техніку аогай часто використовували для прикрашання невеликих предметів, таких як інро, чаші для саке і табакерки. Японські майстри вдосконалювали процес інкрустації, доповнюючи перламутр гравіюванням та вставками із золота, срібла та міді.



Японські табакерки в техніці laque burgauté, XIX ст.
christies.com

Шафка для церемоній (Kodansu). Дерево, лак burgauté. Розміри – 30,5×32×41 см. Японія, XVIII–XIX ст.
bonhams.com

Інро з трьома відділеннями для зберігання. Ліворуч: лак burgauté (aogai). Праворуч: кольоровий лак tsuikin. Довжина – 9,5 см. Японія, XVIII ст.
bonhams.com
Китайські лакові вироби з перламутровою інкрустацією потрапили до Європи приблизно в XV столітті через країни Близького Сходу. Масовий інтерес до них виник у XVII–XVIII століттях, коли східні товари почали активно імпортувати через Ост-Індську компанію.
Назва burgauté походить від французького слова burgau – морське вушко. За часів правління короля Людовика XIV тільки азійські чорнолакові вироби, декоровані синьо-зеленим перламутром із раковини морського вушка, називали laque burgauté. В кінці XVIII століття цю назву стали застосовувати до всіх лакових виробів з інкрустацією кольоровим перламутром.
В епоху рококо європейські майстри, натхненні східними зразками, почали створювати власні версії лаку burgauté. Перламутрову інкрустацію застосовували для декорування меблів і дрібних предметів розкоші, включно з неглазурованим порцеляновим посудом.


Несесер. Лакований метал, перламутр, мідь, латунь, шкіра ската, напівкоштовне каміння, золото. Розміри – 5,7×15,2×12,1 см. Майстер: Johann Martin Heinrici. Дрезден, бл. 1760
metmuseum.org

Табакерка. Інкрустація золотом і перламутром, карбування, емаль. Розміри – 6×4,5×1,5 см. Невідомий майстер. Німеччина, сер. XVIII ст.
collection.cooperhewitt.org

Стілець. Пап'є-маше, лак burgauté. Розміри – 94,8×44,3×43 см. Невідомий майстер. Англія, сер. XIX ст.
collection.cooperhewitt.org

Скринька для швейного приладдя в техніці laque burgauté. Пап'є-маше, дерево, перламутр, оксамит, папір, фарба, позолота, слонова кістка. Розміри – 28,3×35×31 см. Англія, бл. 1850 року
collection.cooperhewitt.org
Стиль шинуазрі (фр. chinoiserie – китайщина) був популярним в Європі аж до кінця XIX століття. У 1920-х роках інтерес до азійського мистецтва знову відродився. Прикладом, видатний французький ювелір Луї Картьє (1875–1942) часто використовував у своїх виробах антикварні китайські та японські лакові панелі з перламутровою інкрустацією. Він прикрашав ними кришки портсигарів, скриньки, пудрениці, косметички та багато іншого.

Косметичка. Золото, діаманти, смарагди, жадеїт, лак burgauté. Розміри – 8,25×5,4 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
bonhams.com

Настільний годинник. Срібло, золото, лак burgauté, емаль, діаманти та гірський кришталь. Діаметр – 10,1 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
sothebys.com


Портсигар. Золото, діаманти, нефрит, лак burgauté. Довжина – 8,2 см. Виробник: Cartier. Франція, бл. 1925 року
sothebys.com
Сьогодні старовинні вироби в техніці laque burgauté є цінними предметами колекціонування. Найкращі творіння майстрів минулого можна побачити в приватних колекціях і музейних зібраннях.
Джерела:
christies.com
sothebys.com
culturical.com
britannica.com
Читайте також: