Asti7
Asti7
29 вересня 2024, 19:59

Поліська вишивка: основні техніки та особливості орнаменту

Поліська вишивка: основні техніки та особливості орнаменту
Полісся – це етнокультурний край і історико-географічний регіон на півночі України, до складу якого входять сучасні Волинська, Рівненська, Житомирська області, а також північні частини Київщини, Чернігівщини та Сумщини. 

Через густі ліси та непрохідні болота Полісся довгий час було відрізаним від центрів промислового розвитку, торгівлі й культури. Завдяки цьому поліщуки змогли зберегти свої традиції, вірування, побут і народні мистецтва, зокрема вишивання.
Жіноче святкове вбрання. Західне Полісся, поч. ХХ ст.
Жіноче святкове вбрання. Західне Полісся, поч. ХХ ст.
Жіноче святкове вбрання. Східне Полісся, поч. ХХ ст.
Жіноче святкове вбрання. Східне Полісся, поч. ХХ ст.
Поліська вишивка відрізняється простотою, але при цьому вона зберігає в собі вишуканість, багатство кольорів і чіткість композиції. Основними кольорами були червоний і чорний, рідше – синій. Червоний символізував любов, життя, енергію, вогонь і силу, а чорний – журбу, стриманість та скромність. 

Майстрині вишивали на домотканому конопляному, вовняному чи лляному полотні. Для роботи вони використовували шовкові, вовняні чи лляні нитки. Вишивкою оздоблювали сорочки, спідниці, плахти, хустки, пояси, головні убори, свити, скатертини, рушники та багато чого іншого.
Жіноча вишита сорочка з геометричним і рослинним орнаментом. Домоткане лляне полотно. Західне Полісся, поч. ХХ ст.
Жіноча вишита сорочка з геометричним і рослинним орнаментом. Домоткане лляне полотно. Західне Полісся, поч. ХХ ст.
Чоловіча вишита сорочка з геометричним орнаментом. Домоткане лляне полотно. Західне Полісся, кін. XIX ст.
Чоловіча вишита сорочка з геометричним орнаментом. Домоткане лляне полотно. Західне Полісся, кін. XIX ст.
Найбільш давніми візерунками у поліській вишивці є геометричні орнаменти, які мали дуже глибоке символічне та магічне значення. Майстрині зазвичай вишивали ромби, прямокутники, зірки, кола, спіралі, хрести, прямі та ламані лінії. Прикладом, кола символізували сонце, спіралі – воду та вітер, ромби – родючість. 

Також на Поліссі доволі популярними були квіткові та рослинні візерунки. Дерево життя символізувало пам’ять роду, виноград – доброту та багатство, барвінок – пам’ять, дубове листя – чоловічу силу, калина – дівочу красу, дівоцтво, квіти калини – незайманість, ружа – сонце.
Фрагмент вишитого рушника. Рослинний, антропоморфний та сюжетний орнаменти. Східне Полісся, сер. XIX ст.
Фрагмент вишитого рушника. Рослинний, антропоморфний та сюжетний орнаменти. Східне Полісся, сер. XIX ст.
Рушник тканий та вишитий. Геометричний та рослинний орнаменти. Середнє Полісся, поч. ХХ ст.
Рушник тканий та вишитий. Геометричний та рослинний орнаменти. Середнє Полісся, поч. ХХ ст.
На поліських вишивках часто зустрічаються зображення розеток, найчастіше троянд, які передавали зв’язок неба та землі. Залежно від кількості пелюсток значення троянди змінювалось. Наприклад, п’ять пелюсток на троянді означали мовчання, шість – рівновагу та гармонію, сім – бездоганність і святість, а вісім – вічне життя.

Цікаво, що для поліських рушників характерні зображення різноманітних птахів і комах. Птаство у вишивках здебільшого зображували у парі, значно рідше вишивали птахів-одинаків (у вигляді човника). Орел на вишивці уособлював владу, журавель – сонце і тепло, павич – багатство, голуби – любов та ніжність, а лебеді – вірність.
Рушник з вишитими голубами. Східне Полісся, кін. XIX ст.
Рушник з вишитими голубами. Східне Полісся, кін. XIX ст.
В XIX столітті у поліській вишивці переважала комбінація червоного, з вкрапленнями чорної нитки, популярною також була вишивка гладдю за допомогою білих ниток. На початку ХХ століття з’являється чіткий поділ на 2 кольори – червоний і чорний, майстрині починають вишивати хрестиком. З 1940-х років з'являється різноколірна вишивка. 
У Волинській і Рівненській областях майстрині зазвичай вишивали нескладні прямі та ламані лінії, ромби, восьмикутні зірки, й такі рослинні орнаменти, як листя винограду та терен. Однією з найчастіше використовуваних технік було занизування, завдяки якій вишиті вироби походили на узорне ткацтво. Крім того, під час роботи майстрині застосовували набирування, вирізування, вишивку гладдю та інші техніки.

На Волині й Рівненщині основним кольором був червоний, до якого інколи додавали чорний і синій.
Чоловіче святкове вбрання. Західне Полісся, кін. XIX – поч. ХХ ст.
Чоловіче святкове вбрання. Західне Полісся, кін. XIX – поч. ХХ ст.
У Київській та Чернігівській областях геометричні орнаменти вдало поєднували з рослинними й квітковими візерунками. Серед технік можна виділити занизування, лиштву, вирізування. У цьому регіоні окрім традиційної червоної вишивки майстрині також вишивали «білим по білому».
Жіноча вишита сорочка з геометричним орнаментом. Східне Полісся, поч. ХХ ст.
Жіноча вишита сорочка з геометричним орнаментом. Східне Полісся, поч. ХХ ст.
Сьогодні давні поліські вишиті вироби є частиною історичної спадщини українського народу. Вони відображають традиції та мистецтво жителів Полісся від древлян і до наших днів.

Джерела:
etnoxata.com.ua

903
Коментарі
0
Щоб брати участь у обговоренні, будь ласка, авторизуйтесь.
ПошукЗакрити
Cookies
Ми використовуємо обов'язкові файли cookie для коректної роботи сайту та додаткові, щоб зробити взаємодію з сайтом максимально зручною. Це допомагає нам персоналізувати ваш користувацький досвід, а також отримати аналітичну інформацію для покращення сервісу. Якщо згодні прийняти всі файли cookie, натисніть «Прийняти всі», якщо ні – «Тільки необхідні». Щоб дізнатися більше, перегляньте Політику використання cookie.